måndag 23 juli 2012

Årets stora projekt. Del 1.

Vi har ju påbörjat ett stort projekt i trädgården denna sommar.... vårt uterum/orangeri.

Päronträdet som jag tog farväl av i ett tidigare inlägg skulle ner och ett uterum skulle byggas i dess ställe.

Under det gamla päronträdet hade vi tidigare en rabatt som vi anlade pga det kom så mycket konstigt "ogräs" där. Vi har aldrig vetat vad det är för något och har kliat oss i huvudet många gånger och ändå inte blivit klokare.

Vi täckte gräsmattan med markduk och fyllde på med mängder av jord och gjorde en upphöjd rabatt för att ta "död" på ogräset.
Nu i sommar så märkte jag att en hel del av detta ändå kom upp i rabatten!! Men eftersom jag vetat hela tiden att trädet ska ner och rabatten bort har jag inte funderat så mycket över det.... tills.....



Mission completed!!

...trädet sågades ner och jorden grävts bort. Under markduken så växte det läskiga ogräset!!

Med friska gröna skott!! Efter flera år?? Hur är det möjligt????  

Nu förstår jag att det är rotskott från päronträdet som spritt sig i cirka 10 meter i diameter från trädet och att rotskott överlever nästan allt !! 
Läskiga knölar ! 

 Mängder med Ekoplugg har borrats ner i stubben för det ska tydligen fungera mot rotskotten och det hoppas jag verkligen för nu har vi införskaffat en Friggebod som resten av sitt liv ska leva som ett Orangeri och jag vill inte ha dessa små trädodjur växandes under......



To be continued........


//Veronica






12 kommentarer:

  1. Spännande projekt ni har på g! Ja rotskott är otroliga ..... tala om växtkraft!! Ser fram emot fortsättningen på projektet. Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Spännande projekt ni har på G! Rotskott är otroliga .....
    tala om växtkraft. Ser framemot fortsättningen på ert projekt! Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Wow, vilket härligt projekt och vilken överlevnads instinkt. Galet vad det kan växa där man inte vill att det ska växa :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Det är alltid skönt att vara på gång. Ska ni göra något med virket från päronträdet? En liten hommage till päronträdet som fick flytta till päronhimlen? Något att ställa in i orangeriet?
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Ååå ...väldigt gärna . Vad glad jag blir. Spännande med det nya projektet. Vi ska ta ner ett körsbärsträd som är halvdött, så småningom , så det var ett bra tips med ekoplugg om det skulle behövas.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad kul att du tittade in till mig och lämnade en kommentar. Det gjorde mig glad.

    Projekt i trädgården brukar ha en tendens att bli lite större än man tänkt sig eller inte alls. Vi har haft vårt växthusprojekt i många år men står fortfarande utan växthus. Hm... Det brukar dyka upp så mycket annat kul under sommaren att det alltid hamnar i skymundan.

    Ha en fin sommar!
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Vad spännande med ett nytt projekt! Orangerie...mmm. Det är något som finns på min önskelista sedan verandan brakade för 2 vintrar sedan... Återstår att se om det projektet får liv någon gång ;). Lycka till nu! //Marie

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Vad roligt ovh vilket jätteprojekt. Om några år skall vi också bygga växthus men det får vänta. Ska bli kul att följa ert projekt.

    kram
    Nina

    SvaraRadera
  10. Vad spännande att se hur det blir sen ...de rotskotten ser lite skräckiga ut

    Kram Rosa

    SvaraRadera
  11. Klart du ska ta en tur till Drottningholm. Du som redan är pelargoniefrälst kommer att utbrista i ett HALELUJA är jag säker på!!

    Tack för en supertrevlig vandring i er fina trädgård! Verkligen mysig och spännande! Och tack för alla växter, i morgon blir det planteringsdag!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  12. Usch, rotskott är bland det värsta jag vet! Hoppas verkligen du blir av med dem! Det låter mycket trevligare med en Frigga som orangeri, jag får bilder i huvudet...Visst har vi öppet den 12:e, kom då om du kan och vill :)

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background