fredag 31 augusti 2012

Min Sommar Prima Donna!

Idag är det Blooming friday som gäller!

Det är första gången jag är med och det är superkul.

Hur i herrans namn ska jag kunna välja primadonnan i trädgården?
Det är ju nästan omöjligt!!

Jag älskar ju bladväxter.... kan en primadonna vara en bladväxt?
Irisar och liljor ligger mig otroligt varmt om hjärtat.
Jag fullkomligt älskar min vita klematis som svingar sig upp och blommar så man blir helt hänförd...

Men mitt val blir.........

...TADA: Jätteverbenan

Denna som jag berättade om i ett tidigare inlägg att jag trodde jag misslyckats med och i slutänden planterade lejongap i samma såkärl och planterade ut i tron att det var lejongap :)

Den finns nu i varenda rabatt. Står så stolt och smäcker och blommar.

En perfekt blomma tillsammans med ..allt!

Den väver sig in och gifter sig med Kransveronican.




Svävar över de andra växterna med attityd.
Tillsammans med en rödbladig smällspirea är färgen fantastisk.

Den är romantisk och kaxig på samma gång och jag fullkomligt;  love it !!

Och har jag riktigt tur så kommer de själv sköta spridningen av sina frö-avkommor så  jag nästa år har fullt med jätteverbenabebisar!

Ha en fortsatt Blooming friday!

//Veronica



23 kommentarer:

  1. Vad roligt att du är med! Välkommen! Så snygg hon är dina primadonnor. Jag lyckades med fyra plantor i år och inte visste jag vad jag skulle gör av dom :-) Typiskt mig!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Ja, nog ser hon lite kaxig ut, din primadonna! Kommer säkert med små primadonnebarn nästa år, men räkna med att fröså, om du vill ha igång henne tidigt! Kanske Stefan har bättre hand med primadonnor?! Bäst att låta honom ta hand om det hela! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du gör dina inlägg skulle man vilja ha en "gillaknapp" Klockrent som alltid! Vi syns på söndag... Shit! vad jag ser fram emot det :) Hälsa K

      Radera
  3. Verbenan är verkligen en superläcker primadonna.....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. BRA val av Primadonna säger jag som har huvudet fullt av sommarblommor inför tenta...;). Ha en fin helg! //Marie

    SvaraRadera
  5. Jamen jag gjorde likadant gick igenom andras inlägg för att det skulle bli 'rätt' liksom.
    Jag gillar jätteverbena :-) har haft tidigare o hittade frösådder sen året efter!
    KRAM o trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Yes, jätteverbenan är bara så fin!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Veronica!
    Vad kul att du har tittat in till min blogg för då hittade jag ju till dig :=)
    Kul med fler som gillar trädgård och allt vad den innefattar, fröså, gräva, plantera, drömma, ändra, göra om och göra rätt :=)

    Din primadonna Jätteverbenan är en rikitg höjdare som jag också alltid bjuder in i mina krukor och rabatter.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Ja superbra val!Den är så läcker, jag sår den varje år. I år står den bredvid "min" primadonna.
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  9. En härlig primadonna!
    Tänk att jag missade fredagstemat men,tar igen det nästa fredag:)!/Anja

    SvaraRadera
  10. Jätteverbena, det är verkligen en fin primadonna! Jag har den också, men inga blommor än för jag sådde alldeles för sent, men jag sådde från egna, tagna frö och lyckades så till nästa år, skall de sås tidigare :) funderar på att ta upp plantorna och se om de går att övervintra.
    Ha en skön helg, kram :)

    SvaraRadera
  11. Du har helt rätt, jätteverbena är verkligen en riktig primadonna!
    Jag har alltid en vid ingången i en stor plåtkruka, men jag köper en färdig planta. Nu ska jag dock försöka mig på att samla in lite frön och så, trots att jag är urdålig på det normalt. Dessutom är det ju så att dom självsår sig vansinnigt lätt - men måste få snö och regn på sig - så det kanske kommer upp någon liten planta bland ingångsstenarna som jag kan ta rätt på också!

    SvaraRadera
  12. Den är fin och den gifte sig bra med Veronika ;-) /Anette

    SvaraRadera
  13. Passar ju perfekt tillsammans med de flesta blommor.En riktig höjdar blomma.MVH

    SvaraRadera
  14. Vilket fint val av Primadonna! Underbar tolkning! Ha det fint! :) Mia

    SvaraRadera
  15. Jätteverbena, hon verkar fantastisk! Tack för tipset, har ingen men måste nog prova! Romtantisk och kaxig är en bra kombintion!

    SvaraRadera
  16. Hello Veronica,
    Wonderful to see all these brightly colored flowers!!
    You must have a great garden. Beautiful!!

    Many greetings,
    Marco

    SvaraRadera
  17. Bra val. Den passar nog med dom flesta växterna:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Ett fint val av primadonna, den är fin.
    Ha en fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  19. Åh en sån härlig överraskning att upptäcka den vackra jätteverbenan överallt i trädgården. :)
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  20. Tack för idag! Så roligt att få surra ikapp om trädgård. Ditt inlägg om årets projekt del 3 gick inte att få upp när jag klickade på det...vet inte varför... Är så nyfiken på hur det går för er.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  21. Testa igen :) Jag råkade publicera innan jag var klar :)

    Kram

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background