onsdag 5 september 2012

Förändring och bättre? är alltid kul!

Det är fascinerande hur rabatter växer fram och ändrar karaktär hos oss Trädgårdsnördar ...


Vi förändrar, gräver och gör om hela tiden...

Här är ett exempel hemma hos mig:
Augusti 2010

Det var en remsa gräsmatta innan 2010.

På sommaren grävde jag upp 4 rabatter i gräsmattan och så här såg den ut i augusti 2010.

Nja, man kan ju säga vad man vill om detta, men rabatterna var helt nya och de fylldes ut med krasse och andra sommarblommor.

Bättre än gräsmatta ivarjefall :)

Augusti 2011
Resultatet i augusti förra året visar en lite finare och maffigare växtlighet.
Jag har för mig att jag var ganska nöjd för det växte och frodades..... Jaa, såklart det var lite jobbigt att kantskära gräset. Men...men...


Sen kom det en ny vår...

Jag blev irriterad på hur mycket jobb det blev med 4 rabatter i en gräsmatta för att det blev sjukt jobbigt att hålla efter!! 



Go for it!! 

Gör om gör bättre! 

(förhoppningsvis) 
Augusti 2012



Här är samma rabatt i augusti i år!! Jag har redan börjat flytta bort växter och förändra för de inte kommer till sin rätt eller har blivit övervuxna... 

Undra hur rabatten ser ut nästa år?? 

Återstår att se :) 

Såna är vi i varjefall.... vi Trädgårdsnördar!!


Idag fick jag en underbar present på posten.
 Skickad av Anja på http://anjashill.blogspot.se/

3 sticklingar av hennes vackra Änglatrumpet... Tack snälla Anja :) 

På tisdag åker jag ner till G-borg och har tisdag eftermiddag och kväll fri: Finns det någon bloggvän som vill ha trädgårdsbesök? ;) 

Kram 

//Veronica

12 kommentarer:

  1. Gillar sista bilden bäst!Verkar som dina växter oxå har hjul :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag brukar säga så när man flyttar runt sina växter :-)

      Radera
  2. Åh, va snygg rabatten är nu!!!
    Jag håller också på att gräva bort gräsmatta. Gräsmattor är både jobbigare och tråkigare att ta hand om än rabatter.....fulare är de också:-)
    Skall bli spännande att ser hur rabatten ser ut nästa år. Ett är säkert, hos oss trädgårdsnördar ser rabatterna sällan likadana ut från ett år till ett annat:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilket jobb och vad snyggt det blir, spännande att se vad rabatten hittar på nästa år :-) Så mycket snyggare än gräsmatta.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen ett lyft, man kan knappt tro, att det är samma rabatt! Det är ju också det som är lite av tjusningen med rabatter, att man kan förändra och ha lite olika år från år! Ha det så trevlig i Götet. Om du hinner är alltid Botan ett säkert kort!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Det blev ju riktigt snyggt i planteringen i år! Men visst ändrar vi mest heöa tiden för det kan ju alltid bli bättre "ler" Jag har ju gjort om nästan alla planteringar här i år, även den som jag verkligen var nöjd med, så kan det gå / Kram gittan (synd att du inte är lite närmre för jag hade gärna fått besök)

    SvaraRadera
  6. Ser väldigt bra ut i år tycker jag....hmm undra hur du ska toppa det nästa år tro? Och vad gör man när man har slut på gräsmatta att gräva upp funderade jag på tidigare idag! Kul med paket.

    Kram

    SvaraRadera
  7. En klar förbättring.Vad ska man med gräsmatta till.Nej fram för mera rabatter.MVH

    SvaraRadera
  8. Underbar STOR perennrabatt, där har du verkligen fått till det!
    Vi har massor av rabatter - och det tillkommer nya varje år - men vi har också massor av gräs (läs: ogräsmattor) vilket är trist för det är ju det jobbigaste som finns i en trädgård. Nej, fram för mer rabatter som både är snyggare och mer lättskött! Det jag gillar bäst är den engelska rabattstilen; Blanda perenner, buskar och små träd!!

    SvaraRadera
  9. Kul att se, en riktig paradrabatt blev det, lite grann som det har utvecklats hos mig.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ska bli jätteroligt att se vad du hittar på imorgon. Bilden kan du länka genom att du högerklickar på den, väljer kopiera webadress, klickar att välja bild i inlägget, väljer webadress längst ner och klistrar in, då dyker bilden upp :-)

    Ni måste komma hit sen i vår när det blommar som mest av alla tulpaner :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Hej! Tittar in hit för första gången. Det kommer att bli fler. :-) Måste säga att rabatten i ny kostym blev riktigt maffig och snygg. Ha det gott!

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background