tisdag 8 juli 2014

Nu kör vi... Del 4: Italienska Hörnan del 1

Joodå, det blev en märklig liten rabatt framför de tre vindruvsrankorna!
Denna del som ingår i Italienska Hörnan men inte alls hör dit egentligen ;) 
Vindruvorna står under vår balkong och vi planterade dem 
för typ,
7 år sedan,
i rakt söderläge! 
Det var nog den allra första sommaren och de har vuxit till sig och blivit riktiga stockar :) 
I flera år vägrade jag att beskära dem för jag var så fascinerad av växtkraften hos vinet och lät det växa upp så det täckte hela balkongen
Men sedan ett par år beskär jag för att få fina klasar och lite mer "lugn och ro" 
Jag kommer inte ihåg vad som växte framför druvorna tidigare
men det jag kommer ihåg var...
..att det alltid blev vansinnigt fult och lerigt! 

Ovanför balkongen så finns en hängränna som inte är som den ska!
När det regnar så läcker den som ett såll:
Splisch,
Splasch,
Stänk och lera överallt!

Men...
man hade ju kunnat laga hängrännan, eller? 
Näe, jag löser problemet på mitt sätt ;) 

På med en markduk för att isolera jorden, 
lite vit småsten,
alla trasiga lerkrukor samlades ihop och 
sen blev det Taklök! 

Och just nu så ska det just till att blomma ifrån de märkliga ;) blommorna som växer upp och bara blir större
och större,
sedan utbrista i ett rosa fyrverkeri på toppen.
och efter det...

... Dö!!

Efter döden lämnar den flera små-bebisar som efter några år gör likadant!

Coolt :)   



Och,
är det någon som associerar till annat...
... så är ni inte ensamma ;)

//Veronica











13 kommentarer:

  1. Så bra att samla alla trasiga lerkrukor på samma ställe...det blir några varje år:)Fint! Jag har också några taklökar som blommar. Härliga bilder från din öppna trädgård. Kul att det blev lyckat och det kännes bra!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Smart sätt att laga en hängränna på! Jag tänker på havsanemoner jag, vad tänker då du på?

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Du ser vakker her. Nice blogg må jeg si! Bloggen din er veldig interessant samt forbløffende

    SvaraRadera
  4. Coolt var ordet :) Och den italienska hörnan har ju fått förmånen att se i verkligheten så jag vet att den är supersnygg.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Coolt med tragiskt. Att dö så där bara, när man är som finast. Gäller att inte köpa en taklök i blom, förstår jag :D
    / Teppi

    SvaraRadera
  6. Snyggt - och alldeles "eget"! Det gillar jag..... :-)
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Coolt å coolt ;-)! I dina unga år är döden ännu något avlägset medan "Hämtaren" parkerar sig snart bakom mitt husknut och bara väääntar på rätt tillfälle ,-)!
    Kan du haja att vi blev PÅKÖRDA idag IGEN! Helt osannolikt! Vi stod still och jag hoppade in i bilen och hann stänga dörren förrän en j-la idiot backade på oss med full fart....jag blir såååå trött!
    Ja du kära fru Sanda Cottage! Why don't you flytt to Gunnilse? Här kan du köpa en tomt och de slänger byschan efter dig på köpet ;-)))! Hehhee! Ja, det vore grejer att ha en sådan granne som du/ni!
    Det är få kommentarer som gör mig så glad som dina! Ba' så du vet att jag uppskattar verkligen...:-)!
    Kram från Anders och undertecknad!

    SvaraRadera
  8. Ang. din fråga om klematis Jan Fopma så går den mer mot det mörk violett hållet. Svårt att få rätt färg på växterna när man fottar:/
    Ha det gott i värmen!

    SvaraRadera
  9. Snyggt det blev! Kan gott tänka mig det där splichet och splachet.....blev lite full i skratt när jag såg dina bilder på taklöken.... hade nämligen själv tänkt lägga upp lite av mina bilder på just en likadan, fast blommande, taklök som den du visar....fniss...blev lite annat iställlet....
    Ha en underbar vecka.

    SvaraRadera
  10. Så snyggt! Jag har en hörna där ingenting funkar, måste testa krukor och taklök där!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Den där hörnan är inte så dum den! Den blev en av mina favoriter när vi var hos dig/ Kram Titti

    SvaraRadera
  12. Bra och snygg lösning. Taklökar är fascinerande.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background