onsdag 22 april 2015

Nyfödd och antagligen sist...

Det har kommit tillökning till Sanda Cottage!

Det var en häftig upplevelse,
lika som alla andra gånger!
Men oxå med en lite ledsam känsla...
...antagligen sista gången!!
Nu går det verkligen inte att knöka in fler! 
Man måste ju oxå tänka på ekonomin,
och att alla ska få plats!

Sen måste de tas om hand,
skötas,
år ut och år in!

Matas, 
duttas med, 
-och tyglas :) 
Näe, inga ungar så klart ;) 

Jag pratar (skriver) rabatter...
När järnstaketet tillslut efter 5 år kom upp på sin plats så
blev det möjlighet att göra 2 nya rabatter :)
På ena sidan av staketet...
...sidan mot köksträdgården
blir en självklar plats för:
tomater, bönor och sockerärtor som får klättra på staketet!
Sen, 
persilja och basilika tillsammans med tomaterna...
I Luv!

På andra sidan blev det en 10 kvm ny perennrabatt!
Som, planterats med lite snyggt ifrån min "Gottekiosk"
och uppgrävt från andra ställen i trädgården!
Och därmed så får nog denna del av min trädgårdshistoria avslutas...

...Alltså,
Nya rabatter!
Nu finns det verkligen,
på riktigt, 
-Inga ytor kvar... 

Känns, trots allt - Okey! 
Man ska ju som sagt:
Ta hand om de man har :) 
Och sen ska man hitta bra namn till dem oxå! 

Förslag?? 

PS, Jag har redan en rabatt som heter Staketrabatten ;) DS

Förövrigt, så kan man väl alltid bredda de man har??

//Veronica









18 kommentarer:

  1. Ska bli roligt att följa tillskottet! Namn, ja det är om du går på form eller innehåll? Men visst finns det många ovaler i formen, kanske Ovalen? Kan ju även vara en ordlek med alla de val man inte riktigt känner igen att man gjort?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka med två nya rabatter! Jättefint.
    Jag har också ont om plats, men klurar på nya sätt att få till åtminstone en rabatt till:)
    Ha en fin dag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. He-he....jag ser fortfarande gräsmatta på dina bilder så ni kan nog klämma in en rabatt till eller två tror du inte det? :-)
    Vilket snyggt staket - I lika a lot!!!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Du har ju mycket gräsmatta där på bilden.Klart du kan gör de rabatter som finns där större.Eller?
    Själv skickade jag hem massor med växter till dottern med sambo i går .Dom hade bilen fullpackad när dom åkte hem till torpet.Glada som lärkor.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Snyggt staket och så läckert stöd för ärtor och bönor! Bredda befintliga rabatter ingen dum idé. Ett av mina favoritknep.
    Tja, det där med namn. De ska ju funka också så då får det väl bli Nya staketrabatten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Så fint med staketet! Det blir en del ormbunkar tycker jag mig se. I love ormbunkar.
    Det blir ju lite marigt att hitta på ett namn på rabatterna, eftersom de finns på båda sidor om staketet. Eftersom staketet består av en hel del ringar föreslår jag SÖDRA RINGEN respektive NORRA RINGEN. Och själva gräsgången kan ni ju kalla för RINGVÄGEN.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Ditt staket är så snyggt. Kommer bli fint med klättrande växter. Det första jag tänkte på var GRIND, även om det inte är en grind, så kanske Grindrabatten. Oavsett namn så kommer det bli fint.
    Ha det gott! Marika

    SvaraRadera
  8. Avundas dig som nu kan sätta stopp! Här finns det hur många möjliga rabatter som helst. Det tar aldrig slut. Jag tar slut innan dess.
    Har inga namnförslag men eftersom du betraktar dem som bebisar kan du kanske ge dem personnamn som omväxling?
    Allt gott!
    Lala

    SvaraRadera
  9. Fint! Jag lägger en röst på Rubens ide och hoppas få komma och beundra senare i år. Det är nog tur man har en begränsad yta, det blir mycket nog när allt boat in sig och fått egna viljor :)

    SvaraRadera
  10. Vilket vackert staket!
    Samma staket kan ha två namn beroende på vilken sida man snackar om:
    Kökslansdssidan och perennsidan. Om du slår upp synonymer till staket så hittar du mindre eller mer fantasifulla dito, som du kan ha som ledtråd i namngivningen.

    Kram, Anja

    SvaraRadera
  11. Ser verkligen fint ut och det syns att det är ditt intresse. Om man inte har plats för fler rabatter, kan man ändra om i de man har. Det kan också vara kul. Sedan händer det att träd inte överlever, buskar behöver flyttas osv. Nya möjligheter dyker alltid upp. / Britt

    SvaraRadera
  12. Hos mig får de träd som är planterade i rabatten ge namn åt densamma t.ex Valnötsrabatten, Lönnrabatten, Rönnrabatten osv. så fantasilös är jag :P Maken säger att jag inte får ta mer av gräsmattan här men vi har faktiskt VÄLDIGT MYCKET gräsmatta kvar! Vi får väl se hur det blir med den saken...
    Kram gittan

    SvaraRadera
  13. Hihi... någon liten yta till kan du säkert hitta att gräva upp.. ;) Vad sägs om Sista rabatten. Om det nu kommer att bli den sista.. ;P
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Så fint det blev! Staketet gjorde sig verkligen jättebra där. Ska bli kul att se hur det blir när växterna är på plats och har vuxit till sig lite senare.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  15. Det ble virkelig noen flotte bed. Så flittig du er. Blir spennende å se blomstringen som kommer.
    Lykke til!
    Jannicke

    SvaraRadera
  16. Härligt med ny rabatt och det ryms mera rabatter eller utökning av rabatter :) Vilket underbart staket...
    Namn på nya?? Gottekiosken:)
    Ha en underbar dag!!.

    SvaraRadera
  17. Vad kul med en ny rabatt! Men sista...nej det kan jag inte tänka mig. Har du hört med grannarna, kanske de vill sälja en bit mark? Rubens förslag var ju toppenbra så jag behöver väl inte anstränga mig:-)

    SvaraRadera
  18. Tänk vad ett staket kan göra... ;)
    Vad roligt att få planera och plantera nytt, och sen ivrigt vänta på att allt ska väx till sig så att man får se resultatet! Blir sugen på att anlägga något nytt efter dina inspirerande bilder.
    Ha en skön helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background