fredag 9 oktober 2015

Säsongens projekt.. och annat knäppt :D

Dags för årets andra Blooming Friday!

Och Oj,
vilken hjärnsläpp!
Dagena tema hos Helena:

"Sommarens projekt"
Gjordes det några projekt som är värda namnet?
Kanske denna skoförvaring som jag testade att använda som en "vertikalplantering"
Om det blev bra?

Projekt 1
Oh-Ja ;)


Jag har haft fullt upp i veckan
Inte hunnit fotat!
I går kväll
i mörkret,
fotade jag :)

Jag har skaffat höns...
Dvärgkochin!
Först "ärvde" jag 3 
sen ville jag ha ett par fler
Köpte 2 nya unghöns,
Vackra! 
En beige och en guldfärgad :) 
Gjorde en Piazza av bilparkeringarna på garageinfarten!
Den blev kul, till slut
 :D
Projekt 2


 En av de nya småhönsen blev supermobbad... 
Alla hackade på henne :( 
På norrsidan av huset har det alltid varit geggamojja!
I våras lades plattor och eftersom jag gillar rabatter och ogillar geggamojja-gräs så blev det en plattgång och en utökad perennrabatt!
Projekt 3

En morgon när jag öppnade hönshuset så låg en gammelhöna död... Knall-Fall! 
Veckan efter låg ytterligare en gammelhöna död!!??
 Vad göra? Panik!!
Varför dör dom?
Första veckan på semestern så blev ytterligare en rabatt, större!
Gullregnsrabatten!
Projekt 4
Me like!
2 nya unghöns ytterligare, flyttade in
En liten snövit och en superfin spräcklig :D
Och vilket hallabaloo! det blev!
Jagades, hackades och mobbades
av den som tidigare blivit mobbad!?
Jag vintersådde "på riktigt" i år för första gången!
Ut med sådderna i Januari
locket på,
vattna när våren kom...
...Enkelt :)
Om det funkade?
Japp!
Kommer definitivt göra det igen :D
Projekt 5
Den lilla spräckliga började halta och visade sig ha ett virus
blev förpassad till hönshimlen, och,
den vita flyttade upp på taket i skräck för galen-hönan...
Javisstja!
Där, bakom sålådorna står det fina järnstaketet!
Det som: Äntligen,
hittat sin plats, efter 5 år!!
Det sattes upp som en gräns mot köksträdgården
Och...
...såklart så blev det:
 En ny perennrabatt!
Cocktail-rabatten :D
Projekt 6
Hämtade 2 nya hönor och en tupp!! för att hålla ordning i hönsgården, men...
...inte ens han lyckades med den galna så,
 även hon förpassades till hönshimlen
Och, veckan efter låg den vackraste guld-hönan, 
kompisen till galen-hönan oxå död :(
Sedan: Äntligen lite lugn och ro!

Tyvärr för mycket ro,
eftersom,
Alla hönsen blev "surhönor"
slutade lägga ägg och,
låg så heeela sommaren!
Ville bara ruva fram kycklingar!
Projekt 7
Ett stort projekt nu,
är
att ta hand om det som ska övervintras
Så jag vet vad jag gör i helgen
Mindre kul!
Så mitt absoluta,
mest krävande,
och förtvivlat stökigaste
Super-projekt under säsongen, 
är såklart: 

-DaDa!!

HÖNSGÅRDEN :D

 Men de är väääldigt söta!!

Skriv om era projekt och lägg in länken hos Hélena eller läs om andras: HÄR

Kram

//Veronica



18 kommentarer:

  1. Oj, så du fått jobba!! Både med projekten och hönsen. Bra ser det ut som allt blev till slut:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ja du det där med höns är inte lätt alla gånger.Men det verkar ju som dom lugnat ner sig en del.Och många nya rabatter har fått till.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Hm det verkar inte vara helt lätt med höns! Du skriver väldigt roligt om det iaf:) ser fram emot fortsättningen på denna spännande berättelse!

    SvaraRadera
  4. Det tur att jag ante gillar höns, det låter så besvärligt. annars har det då hänt en hel del projekt hos dig och det blir fiiare och finare. Får kanske ta mig dit någon gång.
    Ha det gott i helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Tack för underhållande läsning, trodde inte det var så jobbigt med höns...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj så mycket du hunnit med och riktigt kuliga projekt. Staket gillar jag, jättesnyggt. Och så höns, det önskar jag att jag kunde ha. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  7. Himmel vad ni hunnit med! Ägg är gott men höns är knepiga att ta mellan stugan och veckoboendet så jag fortsätter nog köpa dem i låda. Äggen alltså:)

    SvaraRadera
  8. Humorbefriad är du då sannerligen INTE ;-)! När jag läser om dina hönsbestyr så är jag sjuhelsikes glad att slippa förpassa någon till himmelen. Har t.o.m. svårt för akvarier. Hur kul e'de' när någon ligger på rygg och flyter? Inte kul alls vill jag bara inflika mellan hönsbekymmer.
    Fast, vertikalplanteringen tar nog årets trädgårdspris! Hur innovativt som helst ;-))!
    Du bjuder på show och dina fina planteringar lika så. Undrar just om det är från himmelen jag själv får skåda dem ;-)))?
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  9. Jag blev så lycklig när jag såg din vertikalplantering...så kreativt och konstnärligt:-)
    Men när jag kom till det där med hönsen så grät jag en skvätt...så väldans sorglig historia. Den ena hönan efter den andra ramlar av pinn, månne det går en seriemördare lös:-(
    En tröstande kram från mig!
    Titti

    SvaraRadera
  10. Fint i rabatterna, och fina höns, men finast är nog piazzan.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Oj, vilka bestyr du haft, och många projekt blir det på en sommar...;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Mycket kackel hos dig, och många projekt!
    Inga egna djur längre, men många fåglar, en ekorrfamilj, och härliga fjärilar, och ibland kommer en vit kissekatt på besök, och känner väl fortfarande dofterna av de två som bodde här förra sommaren.
    Ha det gott, Veronica!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  13. Oj, oj, oj, vad ni har varit i farten! Superfint med staketet - och tack, nu är jag själv faktiskt mindre sugen på hönor. Kram!

    SvaraRadera
  14. Akk, alle prosjekter er ikke allitid like vellykkede...
    Men noen blir :)
    Ikke bare enkelt med høns og hakkeloven heller.

    SvaraRadera
  15. Tycker det är häftigt med gångar med växter på båda sidor. Den plattsatta gången är något av det bästa ni gjort.
    Här har också dahliorna svartnat, och nu är de upptagna. Just precis som du skrev på något ställe, när de var som finast. Buuuu Nä nu vill vi ha lite värme igen!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  16. Trots det förtvivlade och ibland sorgliga projektet med hönorna ... ett alldeles underbart inlägg! Men nu håller vi tummarna att det ska gå bra i fortsättningen. För som du säger, dom är ju väldigt söta. Plattgången ser väldigt bra ut. Vi har en del av gräsmattan som tenderar att bli geggamoja och har haft "plattfunderingar". När jag ser ert resultat så känns det som om vi kanske kommer att satsa på det. Det ligger ett gäng plattor i garaget och väntar.

    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  17. Hjärngympa för mig vart det med ditt inlägg ;) så mycket ni har gjort och vilket jobb med hönsen.
    Tråkigt med alla som for till himlen.
    Ser så fint ut i trädgården, det där med vintersådd har jag inte provat på ännu och vet inte vilket man ska göra det med. Kul att höra mera om! Ha det gott och Trevlig helg och tack för att du påminnde mig om Blommig F. Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  18. Vad många projekt! Jag är imponerad! Och även nyfiken på vintersådd i låda, kanske något att prova när vårkänslorna inte kan stoppas.

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background