söndag 24 april 2016

Primulan, den "Kämpen"

Den riktiga våren verkar inte vilja komma!?

Kollade 10 dygnsprognosen...
...Nope!
Nu är det väl ändå dax?
Den där riktiga vårvärmen,
som får alla växter att explodera?
Så man får se hur det ser ut i rabatterna i år?
Så att tulpanerna slår ut i blom
Så att det blir så där friskt grönt överallt?
Så att aklejorna startar sin fantastiska blomning
Så att syrenen sprider ljuvliga dofter?
Så att...
 STOPP!!
Jag har ju slutat med sånt ju
ska istället njuta i stunden...
...har bestämt mig!
Och så ska det bli!

Fast jag kommer nog få påminna mig själv
titt som tätt ;)
Men visst,
det är svinkallt
Och visst,
vill jag ha värme
Men om man ska välja:

5 grader i april eller 5 grader i oktober??

Jag vet, i varje fall,
vilket jag väljer ;)
Trots temperaturen så kämpar naturen på!
Syrenens blad börjar spricka
Tulpanerna visar knopp
och,
aklejabladen är helt underbara!

Och visst finns det blommor...
...Finaste Primula :D 



 Må gott! 

//Veronica


14 kommentarer:

  1. Inte lätt det där när Längtan sätter in och SMHI (för det är väl dom?) inte levererar enligt plan... Nåväl, den kommer, den kommer. Värmen, blomstringen, ja, Livet Utomhus. Här i Malmö har vi det rätt OK, även om vinterjackan fortfarande hänger med...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  2. Ja, visst längtar man nu, men jag försöker också precis som du njuta av stunden, och av den ännu slumrande trädgården som väntar på att få explodera i vårvärme!
    Ha det fint!
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ja, lite värme hade inte varit så dumt. Primulorna blommar, men inte så väldigt mycket mer. Men, jag såg en knopp på en av pionerna och i en av syrénernas hårt knutna knoppar skymtar jag blomknopp. Första gången den syrénen blommar och det ser jag verkligen fram emot.

    Ha en fin vecka!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Vem vill inte ha värme! Igår när Santos fick gå ut sista rundan vid 11-tiden så var det redan -3 grader - och nyss var det bara +2 trots att solen skiner från en klarblå himmel. Undrar hur kallt det var i natt!?
    Konstigt det där med dinas narcisser. Mina lever ett ganska magert liv, utan gödsling, utan extra vatten och dessutom i en mager sand- och stenblandad jord. Och dom kommer tillbaka varje år! Du har nog gett dom alldeles för mycket omvårdnad..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. För min del får det gärna vara småkyligt ett tag till. Har massor att göra med orangeriet och rabattanläggningen och tycker det är skönt att inte köksträdgården tjatar om sådd och sättning än så länge!
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  7. När primulorna blommar är det som en karamellpåse. En sån där godispåse på 60-talet när alla färgämnen var tillåtna ;) Tittade efter dig på mässan men såg dig inte. Såg å andra sidan inte någon jag kände fast det var flera som var där. Alla verkar försvinna i folkvimlet. Prognosen ser i varje fall liiite bättre ut framåt helgen även om nätterna fortfarande blir kalla. Vi håller tummarna att den där sköna våren kommer snart. På lördag ska den ju sjungas in så då får den väl ändå ta och rappa på.

    Ha en bra vecka!

    Kram Anita

    SvaraRadera
  8. Jag har också mycket hellre 5+ och april än höst! Nu finns allt det underbara framför oss och du gör helt rätt i att försöka njuta fullt ut av varje stund. Så ska man definitivt göra. (Jag har varit på mindfulness-retreat i helgen och utövar detta för fullt. Hihi!)
    Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  9. Jaa du, Kung Bore vill verkligen inte ge sig. Men jag tror ändå på att våren vinner till slut :-)
    Primulan är allt en riktig tuffing i trädgården, men den vill inte riktigt i vår trädgård trots att vi har mängder av gullvivor. Är de inte släkt?
    Jag tillhör skaran som lever här och nu, av det enkla skälet att det kan vara för sent i morgon :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  10. Svinkallt!!! Och absolut konstigt att i höstas tröck jag på mig både raggsockar, vantar, halsduk och mössa vid plus tio men nu går jag barfot i stövlar och utan mössa i plus fem...Allra värst är att jag förlagt mina fodrade handskar! Då blir det inte alls skönt att hålla på i snöblasket :(

    SvaraRadera
  11. Hej och tack för kommentarer på min blogg.

    Vilken fin samling av Primula du har, jag gillar dem skarpt! Tuffa och trogna växter och en variationsrikedom som verkar närmast oändlig.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  12. Det verkar som om Sverige lider av ett bakslag ang vädret.
    Här i Wales har vi också haft lite bakslag med nattfrost och t o m en snöskur på 5 minuter, men trots detta har våren kommit långt här. Trädgården är ett bra bevis,så vackert nu! Och idag skiner solen.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  13. Så färgstarkt och härligt i dina rabatter. Jag är ju lite av kärringen motströmmen var det gäller värmen. Visst hade jag velat vara ute och så, men vintermorötterna hinner upp ändå. Njuter av att våren blir lång och jag kanske hinner med det jag planerat för en gångs skull.
    På med dunjackan och se glad ut!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig samling primula du har! En riktig vårfavorit. Du frågade om tuppen/hönan, den är köpt på slottsträdgården Ulriksdal. Men liknande finns i flera webbutiker också. Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background